dimecres, 12 de febrer del 2014

Pedró dels 4 Batlles (2386m) i Tossa Pelada (2379m) amb raquetes

INTRODUCCIÓ

Aquest diumenge aprofitant la finestreta de bon temps que se suposava que tindríem al matí, hem decidit fer una sortideta amb raquetes pel Port del Comte. Així hem fet una fàcil ruta circular ascendint al Pedró dels Quatre Batlles i la Tossa Pelada.
El Pedró dels Quatre Batlles és el cim més alt del Port del Comte amb 2386m. i per tant el sostre del Solsonès. El seu cim és arrodonit com els altres que comparteixen la mateixa carena. El seu nom deriva per ser el lloc de confluència de 4 termes municipals, Els d'Odèn + la Coma i la Pedra del Solsonès i el de Fígols i Alinyà + la Vansa i Fórnols de l'Alt Urgell. Pedró ve de la pedra/es que es designaven per marcar els límits d'un terme o finca.
Seguint la carena direcció Nord i un cop assolit el Pedró i de formes igual de suaus i arrodonides, arribarem en uns 15 minutets a la Tossa Pelada (2379m). Aquesta consta d'un vèrtex geodèsic i d'una bústia, ja que durant molt de temps es va creure que la Tossa era el cim més alt del Solsonès fins que la cartografia ho va desmentir.

FITXA TÈCNICA

MAPES

ACCÉS

Arribarem fins a Solsona i agafarem la carretera LV-4241 que va a les pistes d'esquí de Port del Comte en uns 31Km. Un cop arribats a les pistes d'esquí passarem de llarg de l'entrada principal i arribarem al segon aparcament amb el nom "El sucre". Aquest també el passarem seguint la carretera i en pocs quilòmetres arribarem a l'aparcament de l'Estivella on deixarem el cotxe.

CRÒNICA

L'excursió comença just sortint de l'aparcament de l'Estivella continuant la pista que hem vingut i que ara ja és plena de neu, a la zona coneguda com Clot de la Vall.

Ens dirigim al telecadira del Clot de la Vall (visible des del pàrquing) i el sobrepassarem per la seva dreta seguint la pista. Aquesta s'obra més cap a la dreta per després girar i tornar a retrobar el telecadira més amunt. També podem pujar enganxats a aquest de forma més directa, però també força més dreta i incòmode per anar amb raquetes (al tornar si que hi baixarem). Aquesta zona es coneix amb el nom de Costa del Tabac i seguirem amunt per la vorera de la pista d'esquí fins al final del telecadira.

Un cop aquí hem de girar 90 graus a la nostra esquerra (Oest) i fer un flanqueig per anar a trobar el coll (segons la quantitat de neu uns 150 metres abans es pot girar estalviant-nos aquest petit flanqueig). Aquest és el punt més delicat de la sortida, ja que és el punt més propens a allaus. De fet per on passem la neu ens indica que hi ha hagut un allau algun dia enrere. Avui, però, el risc és baix. Caminem fins assolir el coll. Ara ja veiem al fons el nostre primer objectiu, El Pedró.

Fa molt de fred, vent i està molt tapat. La progressió es fa difícil en quedar disseminat als nostres ulls el relleu del terreny. Qui hauria dit que quan hem mirat la meteo i la Webcam de Port del Comte abans de sortir de casa tindríem aquest temps, ja que el cel era totalment serè. Per acabar-ho d'adobar comença a baixar boira, i en pocs minuts ens deixa amb una visibilitat absolutament nul.la. L'Arnau no ho veu gens clar!!!!. Sort que portem el GPS i així ens anem orientant anant amb molt de comte per on trepitgem.

Caminem una mitja hora totalment a cegues, des del coll fins quasi al cim, on poc a poc la boira es va desfent i ens deixa veure el cim del Pedró dels Quatre Batlles de 2386m d'alçada i sostre del Solsonès.

Ens fem les fotos de rigor i sense perdre més temps, doncs el fred i l'aire és més que important, ens dirigim en direcció nord i seguint l'àmplia carena a fer el cim de la Tossa Pelada que és el cim arrodonit que queda davant.

El camí no té pèrdua i més veient la quantitat de gent al seu cim!. La pensada ha estat bona de fer primer el Pedró, ja que absolutament tothom ha seguit recte al telecadira efectuant la ruta al revés. Així l'hem pogut assaborir en solitari i en anar a fer la Tossa ens creuem amb tothom direcció al Pedró com si fos una processó.
Malgrat la seva modesta alçada, tant en un cim con en l'altre en estar separat d'altres massissos, tenen una bona perspectiva dels Rasos de Peguera, la Serra d'Ensija, el Pedraforca i del Cadí. Això si, en un dia clar (no com el que hem tingut).

Un cop fetes les fotos baixem del cim seguint la carena en direcció nord-est. Un cop abaix seguirem direcció est per anar a trobar els remuntadors que veiem a la llunyania passant per entre mig d'un petit bosc.

Un cop assolim les pistes d'esquí altre cop, ja sols ens queda anar baixant per elles i així completar una petita ruta circular fins que arribem a la cafeteria i final del telecadira del Clot de la Vall (punt on hem girat per assolir el cim del Pedró).

Ara seguim el mateix camí que hem fet a l'anada.

Aquest cop si que agafarem el camí directe que passa pel costat del telecadira i que ens portarà directament a l'aparcament d'on hem començat.
Com que jo he pujat amb esquís, aquest trosset els abandono per fer una mini-baixadeta i esperar-los al cotxe!  Jejeje!

I fins aquí aquesta sortideta matinal on esperàvem bon temps i gaudir de les bones vistes des del cim, però s'ha girat el temps i hem patit una mica de fred privant-nos de gaudir les vistes. Però almenys ens hem tret la son de les orelles i després……. a fer un bon dinar!